Rickard og Grossman beskriver fire typer af bestyrelsesmedlemmer, der på hver deres måde kan udgøre det digitale bestyrelsesmedlem i en bestyrelse. Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.
Vi har tidligere skrevet om, hvad I kan forvente af et digitalt bestyrelsesmedlem og hvilke parametre, man kan overveje, når et nyt bestyrelsesmedlem skal vælges. Men her er der endnu et par elementer, man kan tage med i sine overvejelser. De fire typer af digitale bestyrelsesmedlemmer, stikker lidt dybere ned i den strategiske erfaring – den type erfaring, som vi gang på gang har nævnt, er vigtig at besidde som bestyrelsesmedlem. Men i dette indlæg, kigger vi altså nærmere på, hvordan man så udvælger en mere specifik type strateg.
Det digitale bestyrelsesmedlem har haft en mindre direkte interaktion med digital som en specialist, men har en god konceptuel forståelse for det digitale miljø. Denne type har tidligere haft erfaring som bestyrelsesmedlem eller rådgiver i en digital forretning, men er ikke som sådan digitalt indfødt.
Den digitale disruptor har en mere teknisk digital erfaring og er ofte specialist indenfor et bestemt område. Denne type har ikke den brede generelle ledelseserfaring, men kan give specifik faglig vejledning baseret på konkret erfaring f.eks. rådgivning angående udvikling af teknologi.
Denne type har en omfattende erfaring med at lede en traditionel forretning, der har arbejdet med en særlig gren af den digitale verden. Ligesom en digital thinker har den digitale leder heller ikke den store hands-on erfaring med digital, men har erfaring med generel ledelse og strategiske tiltag.
Denne type bestyrelsesmedlem har erfaring med at lede en virksomhed gennem en digital transformation. Vedkommende har ikke den samme senioritet som en digital leader, men er derimod mere digital skarpsindig, og kan i højere grad dykke ned i specifikke digitale (og tekniske) problemstillinger, der kan forekomme i en digital transformation. Læs mere om denne type profil i vores tidligere blogindlæg her.
Ovenstående er løst oversat fra Rickard og Grossmans artikel i Harvard Business Review.
Ud fra disse fire typer af digitale bestyrelsesmedlemmer, ser vi i høj grad, at det er digital thinker, digital leader og digital transformer, der er gode bud på forskellige former for strategisk erfaring.
Det er en god idé at overveje, hvor jeres digitale bestyrelsesmedlem skal rådgive jer og hvordan I aktivt vil bruge den strategisk digitale erfaring og kompetence. Hvad enten det er indenfor en bestemt proces i en digital udvikling, et strategisk indspark i forhold til vækst af online salg eller en større forretningskritisk change management i en digital transformation.
I skal bevidst vælge jeres digitale bestyrelsesmedlem ud fra de overvejelser.
Ovenstående kan forhåbentlig give jer inspiration i forhold til jeres valg af den type strategiske erfaring i søger.
Her kan man med fordel søge inspiration fra Robert Chow, der beskriver faser af digital transformation i artiklen Every Board Member a Digital Director. Chow beskriver fire faser i en digital transformation, der hver især kræver særlige kompetencer af de digitale bestyrelsesmedlemmer.
Ord betyder noget. Det ved de fleste egentlig godt. Alligevel er det nok de færreste af os, der tænker bevidst over hvad andre ubevidst tænker, når de hører eller læser vores ord. For vi ved jo, at vi ikke mener noget med det. Men ønsker du et ansøgningsfelt med stor diversitet, er det ikke godt nok med gode intentioner. For hvilke ordvalg og formuleringer, der benyttes i et stillingsopslag, er med til at afgøre, hvem der søger jobbet.
læs herHer finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige.
læs herHar du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker.
læs herEr du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?
læs herFor at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting
læs herDet billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene?
læs herFordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter.
læs herVi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.
læs herSom headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.
læs herVi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.
læs herStormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.
læs herAntallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.
læs herUser Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.
læs herUdviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.
læs herI takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”
læs herSkal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?
læs herInden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.
læs herHvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.
læs herBodil Haumann
+45 21607013
bodil@induce.dk
Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C