Satser I på online handel?

Vi giver et bud på hvilke roller, vi mener er vigtige, når du satser på online forretning

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel. Mange detailforretninger af forskellig art, har måtte erkende, at hvis de skulle overleve den økonomiske krise, der ville følge en lang lock-down periode, så måtte de tilpasse sig situationen. Per Rasmussen skriver sågar i finans.dk, at butikkerne skal sætte gang i online salg, for at afbøde krisen. Her nævner han blandt andet, at man i Italien har kunnet se en tredobling af online handel, en tendens der også viser sig i Danmark. Med dette i baghovedet, vil vi hos Induce opfordre virksomhederne, der nu har valgt at starte en ny online forretning, til at holde fast i denne strategi. For at sørge for, at den bliver en success, giver vi her et par anbefalinger til hvilke kompetencer,  du også bør overveje at få ombord, hvis du/I ikke allerede har dem i teamet. Vær dog opmærksom på, at vi her går i dybden med de kandidater, som Induce kan hjælpe jer med at finde. Vi har valgt at linke til en anden artikel, der kan give et indblik i roller, der ikke nødvendigvis falder indenfor Induce regi – roller, I som detailforretning, højst sandsynligt allerede har i jeres team

Byg dit team til marketing og online handel

For at gøre det så overskueligt som muligt, har vi samlet en række forskellige kompetencer under fire typer/roller indenfor online salg, ecommerce og marketing, som vi oplever at  succesfulde online forretninger onboarder eller har i teamet, når de opbygger eller vækster deres online forretning. De er nævnt i vilkårlig rækkefølge. 

Ecommerce Manageren

I organisationer med en betragtelig Ecommerce forretning spiller Ecommerce Manageren en central rolle. Han/hun har en solid forståelse for digitale medier, forretning og kundernes online adfærd, men i tillæg har den gode e-commerce manager en solid købmandsmentalitet – kombineret med en dyb forståelse for online konvertering. Hvordan skal produkter præsenteres, hvordan skal tilbud skrues sammen, hvad med den bagvedliggende logistik, fragt, lagerbeholdning mv.

Derudover skal Ecommerce Manageren være i stand til at drive den organisatoriske forandring, der ofte er nødvendigt for en succesfuld e-commerce forretning. Det er i særdeleshed tilfældet i de organisationer, hvor en central e-commerce forretning skal kombineres med offline retail/fysiske butikker.

Marketing Manageren

Denne person kan næsten kræve en hær af ekstra roller, da dette er et krævende felt at håndtere ene person. Marketing Manageren skal blandt andet sørge for at producere, planlægge og bedømme det content I producerer. Dette er både på jeres eget website og handelsplatform, på sociale medier, til nyhedsbreve og alt dette ud fra jeres generelle brandstrategi, som bør være ultra skarp, når I skal være genkendelige i et online marked, hvor kunderne bliver ‘bombet’ med tilbud. Marketing Manageren er super vigtig at have med, når man starter ny online butik, da det er vigtigt at budskabet om jeres online tilstedeværelse kommer ud til alle de rigtige kunder. 

Customer Experience Designeren

Nu når vi har nævnt kunder, så vær knivskarp på jeres customer experience. Kundetilfredshed er alfa-omega, når det kommer til at sørge for, at kunderne kommer tilbage til forretningen igen. En Customer Experience Designer sørger for at kundetilfredsheden er inkorporeret ordentligt og effektivt i alle led af kunderejsen, lige fra det første møde (som Marketing Manageren har stået for) til det endelige salg (og forhåbentligt et genbesøg). Han/hun skal i samarbejde med Marketing Manageren sørge for, at kunden ikke drukner i information og samtidigt kan regne ud lige præcis, hvor de kan finde den information, som de har brug for. Derudover ved han/hun netop hvornår i kunderejsen, at kunden skal præsenteres for hvilke emner, for at have så høj en succesrate som muligt.  

Business Analyst/Data Specialisten 

Sidst, men (absolut) ikke mindst, så er det vigtigt, at der er en i teamet, der ved hvordan man læser, forstår og konverterer den data, der både ligger til grund for, men også bliver dannet gennem jeres online forretning. Denne rolle skal ligeledes kunne arbejde tæt sammen med både Marketing Manageren og Customer Experience Designeren, da han/hun kan pege på lige netop det, der ud fra dataen, virker bedst for at få kunderne ind på websitet og slutteligt købe jeres produkter. 

Hvilken rolle synes du er vigtigst for et få fremdrift i en ny online forretning?

Vil du læse mere om digitale roller, som vi har erfaring med at headhunte hos Induce? Læs om det digitale team her: https://induce.dk/det-digitale-team/


Andre kilder: 

Finans.dk: Opråb til butikker: Sæt skub i online-forretningnen nu for at afbøde krisen af Per Rasmussen: https://finans.dk/debat/ECE12032300/opraab-til-butikker-saet-skub-i-onlineforretningen-nu-for-at-afboede-krisen/?ctxref=ext

Scalefast: What it takes to build an ecommerce team from scratch:

https://www.scalefast.com/blog/what-it-takes-to-build-an-ecommerce-team-from-scratch-and-key-roles-youll-need-to-fill/

Newsletter til virksomheder