The Rise of the Product Owner

  • Product owner

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

Indenfor IT- og softwarebranchen er det en no-brainer: For ansvaret ligger naturligvis hos en Product Owner, der med en dyb forståelse for produktet, løbende prioriterer udviklingen af nye features i tæt samarbejde med resten af forretningen.

Indenfor andre brancher er det imidlertid en relativ ny rolle, hvis den overhovedet eksisterer. Men det kommer til at ændre sig. Snart.

PO’en sikre værdien af det digitale produkt

En Product Owner er afgørende, hvis man vil sikre fuld værdi af det produkt, som virksomheden har brugt betragtelige ressourcer på at udvikle.

Ligesom et nyt website ikke længere betragtes som et projekt med en definitiv start og slutdato, er værdiskabende digitale services og produkter komplekse og dynamiske – og skal plejes for at holdes i live og trives. Oftest er det ikke hensigtsmæssigt at outsource den opgave til eksterne konsulenter fordi det kræver en forankring i organisationen for at lykkes.

Din digitale modenhed = antallet af POs

Sat på spidsen kan man sige, at en forretnings digitale modenhed (for at bruge et gammelt udtryk – men du ved, hvad vi mener) kan måles på antallet af Product Owners i organisation.

Hvor mange Product Owners har I ansat i din virksomhed? Er det overhovedet noget I overvejer? Hvis I gør, så er det en god idé at lede allerede nu, for der bliver rift om dem. Og for de let øvede der allerede har Product Owners i organisationen: Refererer de så til en Product Manager eller Product Director, som et tegn på I virkelig har erkendt værdien af jeres digitale produkter?

_____________

Vil du læse mere om en Product Owners opgave, ansvar, profil og mål, så læs mere om hvad vi leder efter, når vi rekrutterer skarpe profiler her.

Induce 2018