Ecommerce manager

  • ecommerce manager

Ecommerce manager

Hvad enten titlen er Ecommerce manager/Head of ecommerce/Ecommerce director/Online sales manager eller noget helt andet er ecommerce-funktionen i stigende grad blevet en helt central del af alle virksomheders forretningsmodel. Fra medlemsorganisationer, FMCG, retail, nicheprodukter, fashion til tunge BTB-virksomheder. Nogle ecommerce-løsninger er voldsomt komplekse og fuldt integrerede med resten af forretningens systemer, online markering processer mv. Andre er noget mere enkle stand-alone platforme.

Fælles for dem er dog, at ecommerce stadig vokser og at potentialet for at øge indtjeningen via velgennemtænkte og optimerede ecommerce platforme er stort. Og fælles for dem er også, at de, for at indfri potentialet har brug for en skarp ecommerce manager til at stå i spidsen for et mindst lige så skarpt ecommerce team.

Den stærke ecommerce-profil

Som med så mange andre roller inden for digitale forretningsudvikling og salg varierer rollen som ecommerce manager fra sted til sted. Uanset kontekst, mener vi dog, at det er afgørende at den stærke ecommerce manager:

  • Har et stærkt kommercielt mindset – den digitale købmand der starter sin dag med at tjekke hvordan salget er gået siden i går aftes
  • Har en stærk forståelse for teknologi / teknologiens muligheder og begrænsninger
  • Ekspertise i konverteringsoptimering, size of basket, A/B split test
  • Har en solid forståelse for UX og design af smidige flows
  • Skaber et tæt samarbejde med IT, marketing, salg, kundeservice
  • Kortlægger og bruger customer journey mapping
  • Udnytter personalisering til at skabe relevans og øget salg
  • Har en god forståelse for content og SEO

Derfra er der en glidende overgang til en række online marketing/dialog-discipliner, som den gode ecommerce manager har forståelse for men ikke – medmindre setuppet er meget lille – skal sidde hands on med. Ecommerce manager skal lidt groft sagt koncentrere sig om at få mest muligt ud af de besøgende, der allerede er landet på platformen. Den marketingansvarlige – om vedkommende så refererer til ecommerce manager eller ej – skal sørge for der kommer kunder i butikken.

Leder du efter nyt job som ecommerce manager eller har du brug for hjælp til at rekruttere en skarp ecommerceansvarlig, så kontakt os endelig. Vi er altid klar på uforpligtende sparring.

Induce 2018